“Η Τέχνη της Γούνας”: Ημερίδα, συνέδριο ή κάτι λίγο απ’ όλα; (του Λεωνίδα Θ. Πουλιόπουλου)
Ως ενεργός πολίτης παρακολούθησα το λεγόμενο συνέδριο “Η Τέχνη της Γούνας”, που έγινε τον περασμένο Μάιο*, κυρίως όμως με την ιδιότητα του εκπροσώπου του ΤΕΙ Δ.Μ. Επειδή τέτοιες εκδηλώσεις δεν εκθέτουν μόνο του συγκεκριμένους διοργανωτές αλλά όλον τον κλάδο, έχουμε να κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις, προκειμένου να υπάρχει μια επίσημα καταγεγραμμένη άλλη άποψη ενός ενεργού πολίτη, που ανάλωσε πολλά χρόνια ασχολούμενος με τον κλάδο της γούνας.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΄΄Η τέχνη της γούνας ΄΄
1. Δεν γίνεται μια ημερίδα που στο μεγαλύτερο μέρος της αφιερωμένη, σε χαιρετισμούς, παρεμβάσεις κομμάτων(που θυμίζουν κομματική εκδήλωση), προσφωνήσεις κλπ. χωρίς επιστημονική επιτροπή, πρακτικά συνεδρίου κλπ. να αποκαλείται συνέδριο.
2. Όταν εκδίδεται με αφορμή το ΄΄ ΣΥΝΕΔΡΙΟ΄΄ ένα βιβλίο με τίτλο << Δυτικομακεδόνες Γουναράδες στην Λειψία>> δεν μπορεί να παραβιάζεται η επιστημονική δεοντολογία και να εκτίθεται ο συγγραφέας οι φορείς και ο κλάδος που εκπροσωπείται. Το βιβλίο αυτό κατά την γνώμη μου δεν βοηθά το τελικό στόχο που προσπαθεί να επιτύχει η Ε.Ο.Γ. για τον κλάδο καθότι δεν έχει στόχους είναι ασαφές μια βιαστική και πρόχειρη δουλειά με τις παρακάτω παρατυπίες:
Α) Αναφορά ότι όλες ο φωτογραφίες προέρχονται από το διαδίκτυο και ταυτόχρονα ότι απαγορεύεται η δημοσίευση αποσπασμάτων και φωτογραφιών.
Β) Το κείμενο εντός του βιβλίου δεν είχε παραπομπές ακυρώνοντας την βιβλιογραφία.
Γ) Υπήρχαν βιβλιογραφικές αναφορές από βιβλία που αμφιβάλω ότι τα είχε ο συγγραφέας.
Δ)Υπήρχε γκραβούρα που αναφέρεται σε γουναράδες της Λειψίας αυθαίρετα, αφού από εκεί που την αντέγραψαν δεν υπάρχει τέτοια αναφορά.
Ε) Κάτω από την Φωτογραφία του γουναρά ευεργέτη Ζάχου Χριστόδουλου αναφέρεται το όνομα Ν. Παπαμόσχος.
ΣΤ) Στην παρουσίαση του Π.Π.(Διαφάνειες), αναφέρεται ο εισηγητής στον Μανωλάκη τον Καστοριανό, δείχνοντας έναν τούρκο Αγά ή κάτι παρόμοιο με ναργιλέ(φωτό από το διαδίκτυο) ενώ ξέρουμε ότι δεν υπάρχει προσωπογραφία του ΜΑΝΩΛΑΚΗ.
Ζ) Μια πρόχειρη δουλειά κακών συρραφών που εκθέτει τον κλάδο.
3. Ο πολιτισμός πέραν του ιστορικού μέρους και της τέχνης είναι και η έκφραση ο λόγος κλπ. Δεν έγινε καμιά αναφορά στο γλωσσάρι ή τα γλωσσάρια του κλάδου της γούνας.
4. Όσο για το ντοκιμαντέρ επειδή δεν προβλήθηκε ολόκληρο αλλά αποσπάσματα, επιφυλάσσομαι για τον στόχο που προσπαθεί να πετύχει. Πάντως από το μέρος που προβλήθηκε δεν αποσαφηνίζεται ο στόχος που πρέπει να επιτευχθεί αφού έλειπε η διαδικασία του χρωματιστά αποκομμάτων κλπ.
5. Όσο για τις εισηγήσεις καλή η προσπάθεια αλλά χρειάζονται πολλές συμπληρώσεις για να ολοκληρωθούν. Από τη εισήγηση συνεργάτη της Ε.Ο.Γ. στο μέρος που αναφέρεται στην << Η ευρηματική τεχνική της επεξεργασίας των αποκομμάτων γούνας>>, δηλαδή την διαδικασία που ξεκινά από την διαλογή, το χρωμάτισμα, το γένος των κομματιαστών κλπ.,(περίπου 500 διαφορετικές αποχρώσεις-κατηγοριοποιήσεις) καταλυτική αναφορά για την ένταξη της τέχνης αυτής στην παγκόσμια άυλη πολιτιστική κληρονομιά της UNESCO.(Ν. 3521/2006) δεν υπήρχε. Ίσως σε επόμενη φάση να τα εμπλουτίσουν και να τα τεκμηριώσουν.
6. Για τον εισηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με θέμα <<Ο ρόλος της τεχνολογίας στην εξέλιξη της τέχνης της γούνας>> επειδή δεν παρακολούθησα την εισήγηση του δε μπορώ να εκφέρω γνώμη. Εκείνο όμως που έχω να σημειώσω είναι η απουσία του ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας ο κατ’ εξοχήν τεχνοκρατικός – επιστημονικός φορέας για ένα καθαρά όχι τόσο θεωρητικό αλλά κυρίως πρακτικό θέμα. Εξάλλου ένα ανώτατο τεχνολογικό ίδρυμα είναι ποιο σχετικό με τον κλάδο της γούνας από ότι ένα πανεπιστήμιο. Τώρα για ποιο λόγο παρακάμπτεται το ΤΕΙ και προτιμάται το Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας ελπίζουμε να μην υπάρχουν άλλες σκοπιμότητες.
Συμπέρασμα.
Η προσπάθεια που γίνεται για την ένταξη της τεχνοτροπίας των αποκομμάτων και κατ’ επέκταση της επεξεργασίας των κομματιαστών στα άυλα πολιτισμικά αγαθά στης ΟΥΝΕΣΚΟ είναι θετική , αλλά θα πρέπει να γίνει με προσοχή και με τους ειδικούς του κλάδου.
Οι παρατηρήσεις αυτές γίνονται με σκοπό όχι να επικρίνουμε ή να κατακρίνουμε κάποιον, αλλά για να βοηθήσουμε σε μια αξιόλογη προσπάθεια που γίνεται, προκειμένου η παραδοσιακή Τέχνη της Επεξεργασίας των Αποκομμάτων της Γούνας να ενταχθεί στην παγκόσμια άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ΟΥΝΕΣΚΟ, καθότι θα είναι προς όφελος όλου του κλάδου. Ο κλάδος θα πρέπει να είναι ενωμένος και θα πρέπει τέτοιου είδους παρατηρήσεις και επισημάνσεις να γίνονται καλοπροαίρετα προκειμένου να βοηθήσουμε να βελτιωθούν κάποια κακώς κείμενα και όχι για άλλο λόγο. Επομένως η Ε.Ο.Γ. θα πρέπει να απαιτήσει την συνεργασία με όλους του φορείς της γούνας και με τεχνοκράτες που έχουν την γνώση για ένα τόσο ευαίσθητο και στρατηγικής σημασίας εγχείρημα. Εμείς πάντως είμαστε πρόθυμοι να συνδράμουμε σε οποιαδήποτε σοβαρή προσπάθεια, που προσβλέπει στο όφελος του κλάδου και όχι σε σκοπιμότητες.
* Ο λόγος της καθυστέρησης του δημοσιεύματος οφείλετε αφενός στις καλοκαιρινές διακοπές, αφετέρου στην σχετική έρευνα γνώμης των συμμετασχόντων, που θεωρήσαμε απαραίτητο να διενεργήσουμε.
Λεωνίδας Θ. Πουλιόπουλος, Οικονομολόγος, Επίκουρος Καθηγητής της Διοίκησης Επιχειρήσεων, με σημαντικό συγγραφικό έργο και αρθρογραφία σχετικά με τον κλάδο της Γούνας και όχι μόνο.